Didactische principes - Ik lees met hup en aap
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
    • Didactische principes
    • Lezen
    • DSM
    • Muzisch
    • Schrijven
    • Luisteren - spreken
    • Taalbeschouwing
    • Schrift
    • Leren leren
  • Materiaal
    • extra leessporen
    • projectschrift
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
    • Leerjaar 1 antwoorden
    • Gedichtenposters
    • Didactische suggesties
  • Extra's
    • Themaverhaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Educatief adviseurs
    • Gebruikers aan het woord
    • veelgestelde vragen
    • Referentiescholen
Webshop
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
  • Materiaal
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
  • Extra's
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Didactische principes
  • Lezen
  • DSM
  • Muzisch
  • Schrijven
  • Luisteren - spreken
  • Taalbeschouwing
  • Schrift
  • Leren leren
  1. Home
  2. Methodewijzer
  3. Didactische principes

Didactische principes

Van leesboek en werkschrift naar leeswerkschrift

De auteurs hebben ervoor geopteerd het leesboek en het werkschrift te combineren in een ‘leeswerkschrift’ per thema. De leerlingen, leerkrachten en ouders kunnen zo beter volgen wat er in de klas tijdens het lees- en leerproces gebeurt. Leerkrachten uit de gebruikersscholen bevestigen de voordelen en hebben ook ervaren dat hun eersteklassertjes sneller en beter hebben leren lezen.


Op de werkbladen staan bij elke opdracht een of meerdere pictogrammen die aangeven wat de leerlingen moeten doen.

Onderaan de pagina staat de bijbehorende opdracht uitgeschreven. Zo kunnen de ouders volgen wat er van hun kind verwacht wordt.

Vanaf thema 8 lezen de leerlingen zelf de opdrachten.


De verschillende opdrachten op een pagina zijn genummerd, in leeswerkschrift 1 met getalbeelden, vanaf leeswerkschrift 2 met cijfers.



Flappen leerwerkschrift

Op de flappen aan de leeswerkschriften vinden de leerlingen de kernleerstof. In de lessen kan daarnaar teruggegrepen worden. De leerlingen duiden daarop aan wat ze al beheersen.



HenA leerwerkschrift flappen

Verdiepingsstof 

Hier bieden we woordenrijen en teksten aan die als verdiepingsleerstof kunnen ingeschakeld worden. Ze worden aangeduid met een apart pictogram.

Die verdiepingsstof biedt een aantal mogelijkheden om te differentieren in tempo, naar inhoud enz

Gekende letters oefenen

Telkens na het analyseren en synthetiseren van een nieuw sleutelwoord komt onderaan de pagina een rij met letterballen, lettermutsjes ...

Je kunt daar creatief mee aan de slag! Zo worden de gekende letters extra ingeslepen bij de leerlingen.


hup en aap gekende letters

Oefenbladen voor thuis

In de leeswerkschriften vind je in de eerste 4 thema’s regelmatig oefenbladen voor thuis. Daarmee kunnen de leerlingen extra leesstof oefenen. De bladen kun je best vooraf in de klas al eens laten lezen. Dat is essentieel om de leerlingen ermee vertrouwd te maken.


Uiteraard is het materiaal ook geschikt als remediering bij zorg. Een leerling die die leesstof beheerst, beheerst de essentie (kernleerstof).


De leessets

Als de eerste 6 letters zijn aangeleerd, kun je de leerlingen al een eerste boekje uit leesset A

aanbieden. In totaal zijn er 30 boekjes. Die kunnen gebruikt worden als extra leesmateriaal: 15 boekjes(leesset A) die parallel lopen met de tot dan aangeboden letters in de eerste 4 thema’s, 15 boekjes (leesset B) die als remediering en verrijking kunnen gebruikt worden. Bij remediering kan natuurlijk ook teruggegrepen worden naar een boekje of meerdere boekjes uit (een) voorgaande fase(s).


Bij elk boekje worden gevarieerde bingeloefeningen aangeboden. Die kunnen opgelost worden voor het lezen (inoefenen van de moeilijke woorden en bekijken van de moeilijke woordenschat) en na het lezen (leuke vragen over de verhaalvolgorde en over de inhoud van het verhaal). De leerlingen kunnen de boekjes ook online lezen. 

 

Naast de Leessets bij ik lees met hup en aap is er nog een groot en gedifferentieerd leesaanbod via BiB-BoX. 
Hup en aap leessets voorbeeld

Magnetische klanken- en letterposter

Elke keer dat er een nieuwe letter of klank wordt aangebracht, krijgt die een plaatsje op de klanken- en letterposter die je aan het magnetische bord hangt. Ook dat is een interessant hulpmiddel om de klanken in te slijpen.


De klanken- en letterposter staat voor de leerlingen afgedrukt in het midden van het eerste spellingschrift. Zo kun je er geregeld naar teruggrijpen met hen.


Werken met de clusterkaarten

We haalden al eerder het belang van lettergroeplezen aan. De basislettergroepen worden op klassikale kaarten aangeboden. Daarmee kun je regelmatig flitsoefeningen doen. 


Die tweeklankclusters moeten door de leerlingen vlot gekend zijn. De klassikale clusterkaarten zijn dezelfde als de tweeklankclusters die in de letterschuif zitten.


De letterschuif en woordenmaker

Bij gesynthetiseerd lezen is het vlot lezen van letterclusters erg belangrijk. Je gebruikt de letterschuif of de woordenmaker dan ook van bij thema 1 om dat lettergroeplezen veelvuldig te oefenen. Wij laten je bij de eerste 4 thema’s de keuze, naargelang je voorkeur voor ofwel de letterschuif ofwel de woordenmaker.


Vanaf thema 5 gaan we ervan uit dat alleen nog de woordenmaker wordt gebruikt.



Oefenboeken leesrijtjes

Met de oefenboeken leesrijtjes kunnen de leerlingen het vlot en foutloos lezen van woorden flink oefenen. De oefenboeken kunnen ook gebruikt worden om het leestempo te oefenen: steeds sneller en vlotter lezen door automatiseren.


hup en aap oefenboek leesrijtjes

Schrift: het huis van aap

Het huis van aap ondersteunt de leerlingen in het herkennen van de juiste schrijflijnen: daklijn, plafondlijn, vloerlijn, kelderlijn.


  • Home
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer