Directe systeemmethode - Ik lees met hup en aap
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
    • Didactische principes
    • Lezen
    • DSM
    • Muzisch
    • Schrijven
    • Luisteren - spreken
    • Taalbeschouwing
    • Schrift
    • Leren leren
  • Materiaal
    • extra leessporen
    • projectschrift
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Extra's
    • Themaverhaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Educatief adviseurs
    • Gebruikers aan het woord
    • veelgestelde vragen
    • Referentiescholen
Webshop
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
  • Materiaal
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Extra's
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Didactische principes
  • Lezen
  • DSM
  • Muzisch
  • Schrijven
  • Luisteren - spreken
  • Taalbeschouwing
  • Schrift
  • Leren leren
  1. Home
  2. Methodewijzer
  3. DSM

Ik lees met hup en aap

Een geperfectioneerde directe systeemmethode

Directe systeemmethode

Een directe systeemmethode gaat uit van een stap-voor-stap opbouw. Van bij de start van het leren lezen worden kinderen vertrouwd gemaakt met de regels van het leessysteem en stellen ze meteen echte leesdaden. 

Ik lees met hup en aap vertrekt van 12 basissleutelwoorden. Dit zijn geen structureerwoorden. Het gaat om korte twee-klankwoorden van het type klinker-medeklinker. 

De kinderen worden intensief getraind in het lezen van lettergroepen. Door het automatiseren van lettergroepen krijgt het letter-na-letter lezen (hakken) geen kans. Bovendien kunnen zij de aangeleerde woorden al snel in leuke leesteksten lezen.

 

voorbeeld paginas

2FBB14CC19214CEEA777DCE0992DF359

12 sleutelwoorden  (klankzuivere klinker-medeklinkerwoorden)
 

Thema 1: ik, an, el, eet, aap, ijs

Thema 2: om, uil, oog, uur, uk, af

Letter operationeel: i, a, u, e, ee, aa, ij, k, n, l, t, p, s, o, ui, oo, uu, u, v, g, r, f  

 
Na het aanbieden van een sleutelwoord, wordt dit onmiddellijk en volledig geanalyseerd tot op letterniveau. Met de aangeleerde letters worden direct nieuwe twee-klankclusters gevormd.
 
Door het toevoegen van een medeklinker aan de geautomatiseerde tweeklankcluster kunnen de kinderen van bij het begin vlot en nauwkeurig drieklankwoorden lezen. 



Achtergrond

775 000 kinderen leerden lezen met Leessprong / ik lees met hup / ik lees met hup en aap.

81 % van de leerkrachten heeft betere resultaten. (Uitgebreide bevraging bij gebruikers 'ik lees met hup').

Onderzoeken en praktijkervaring tonen aan dat het gebruik van directe systeemmethoden leidt tot betere leesresultaten.

  • Home
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer