Lezen - Ik lees met hup en aap
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
    • Didactische principes
    • Lezen
    • DSM
    • Muzisch
    • Schrijven
    • Luisteren - spreken
    • Taalbeschouwing
    • Schrift
    • Leren leren
  • Materiaal
    • extra leessporen
    • projectschrift
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
    • Leerjaar 1 antwoorden
    • Gedichtenposters
    • Didactische suggesties
  • Extra's
    • Themaverhaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Educatief adviseurs
    • Gebruikers aan het woord
    • veelgestelde vragen
    • Referentiescholen
Webshop
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
  • Materiaal
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
  • Extra's
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Didactische principes
  • Lezen
  • DSM
  • Muzisch
  • Schrijven
  • Luisteren - spreken
  • Taalbeschouwing
  • Schrift
  • Leren leren
  1. Home
  2. Methodewijzer
  3. Lezen

Lezen

Technish Lezen

Ik lees met hup en aap gaat uit van twaalf basissleutelwoorden die worden aangeboden: ik, an, el, eet, aap, ijs, om, uil, oog, uur, uk, af. Het gaat om korte tweeklankwoorden van het km-type: klinker-medeklinker.

 

Het sleutelwoord wordt onmiddellijk geanalyseerd. Met de aangeleerde letters worden direct nieuwe tweeklankclusters gevormd. Door toevoeging van een beginmedeklinker aan een tweeklankcluster kunnen de leerlingen van bij het begin vlot en nauwkeurig drieklankwoorden lezen. Na thema 4 zijn de meest frequente fonemen/grafemen aan bod gekomen.

 

Automatiseren van de tweeklankclusters is van groot belang en neemt daarom in de uitgewerkte lessen een belangrijke plaats in. Niet alleen biedt automatisering de basis voor een snelle herkenning van nieuwe woorden, het geeft ook inzicht in de manier waarop een woord is opgebouwd.

 

Vervolgens komen in ik lees met hup en aap tien sleutelwoorden aan bod die bestaan uit drie klanken: duif, vis, zak, huis, boek, jas, wiel, reus, hout, schuur. Dat zijn drieklankwoorden van het mkm-type: medeklinkerklinker-medeklinker.

De lessen technisch lezen volgen steeds dezelfde opbouw. Nadat in een themaverhaal de sleutelwoorden zijn geïntroduceerd, wordt het sleutelwoord auditief en visueel aangeboden en ingeoefend. Daarna wordt het sleutelwoord spraakmotorisch en visueel gestructureerd.

 

De leeswerkschriften bieden verschillende oefenvormen om de aangeboden sleutelwoorden te herhalen en in te slijpen en geven met de gekende letters en letterclusters gevarieerde leesoefeningen met nieuwe woorden.

 

Lettergroeplezen

Tijdens het werken met ik lees met hup en aap neem je de leerling als het ware aan de hand om samen met hem 'verder te springen'.

Met het lettergroeplezen geef je de leerling de basis door betekenisvolle tweeklankclusters ('om', 'af', enz.) en functionele eenheden (bv. 'il', 'es') te automatiseren. De betekenisvolle clusters zijn als sleutelwoorden in 'ik lees met hup en aap' geïntegreerd. De functionele eenheden vloeien daar vanzelf uit voort. Je gaat met deze lettergroepen en met letters aan de slag op basis van het principe van covariatie. Zo versterk je de conectie tussen letter (bv. 'o') en klank (/o/) binnen het sleutelwoord zelf: 'om' -> 'of'. En je versterkt de lettergroepen (bv 'om') door toevoeging van een letter: 'om' -> 'k om' -> 'kom'. In 'ik lees met hup en aap' worden al snel de geleerde woordjes toegepast in zinnetjes en grappige tekstjes, waardoor lezen samengaat met plezierige leesbeleving.


lettergroeplezen schrift 2


Hoe belangrijk inslijpen ook is, natuurlijk wil je niet steeds dezelfde rijtjes herhalen. 'ik lees met hup en aap' geeft je de kans volop te variëren. Uiteraard zit die afwisseling in oefeningen van de leeswerkschriften zelf. Maar 'ik lees met hup en aap' biedt veel meer. Met de letterschuif of de woordenmaker zijn in principe alle combinaties te maken en dus te oefenen. Er zijn twee oefenboeken met leesrijtjes ter aanvullig op het aanbod in de leeswerkschriften. Het bordboek biedt de mogelijkheid alles uit de leeswerkschriften op een speelse manier te oefenen. En er zijn maar liefst 30 leesboekjes met verhaaltjes die zijn opgebouwd met de tot dan toe aangeleerde clusters en letters.






letterschuif 1 

Letterschuif

VAN IN heeft een hart voor lezen!

Wil je meer weten over het grote leesaanbod van VAN IN?


Naar het totale leesaanbod van VAN IN
Technisch lezen afbeelding

Begrijpend lezen

Bij aanvankelijk lezen staat het onderdeel technisch lezen centraal. Dat kan niet los worden gezien van het begrijpen van de tekst. Het heeft weinig zin als een leerling alle woorden en teksten foutloos kan lezen, maar geen idee heeft waarover ze gaan. Daarom is er vanaf het eerste thema plaats voor begrijpend lezen als geïntegreerd onderdeel bij het technisch lezen.


Begrijpend lezen op woordniveau

In eerste instantie beperken deze lessen zich tot het koppelen van woorden aan afbeeldingen.

De woordkennis staat dan centraal.

 

Begrijpend lezen op zinsniveau

Vervolgens worden zinnen aan afbeeldingen gelinkt. Het accent verschuift dan naar de betekenis van de gehele zin.

 

Begrijpend lezen op tekstniveau

De leerlingen leren de inhoud van een verhaal in eigen woorden navertellen. Ze laten merken dat ze de tekst begrijpen door die voor te lezen in een vlot tempo. Daarbij nemen ze de interpunctie in acht, of vullen het juiste woord in. Bovendien leren ze gelezen informatie ordenen. Ze beantwoorden ook eenvoudige vraagjes door het antwoord in de tekst op te zoeken en te noteren.

Naast die concrete elementen die aanwijzingen geven over het begrip van een tekst, lopen we vooruit op aspecten van begrijpend lezen die in latere leerjaren aan bod komen en van belang zijn. Leerlingen vertellen wat ze naar aanleiding van de titel van een verhaal van de inhoud ervan verwachten, leren hoofdpersonen in een verhaal te onderscheiden en verwoorden hun gevoel ten aanzien van een verhaal (mooi, grappig, eng …).

In die benadering is begrijpend lezen niet los te zien van de domeinen ‘luisteren en spreken’, ‘taalbeschouwing’ en ‘woordenschat’.



Leessets

 

Leesset A - basisset: 15 titels

Leesset B - remediëring en verrijking: 15 titels

Overzicht van de titels

leessets


  • Home
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer