Luisteren en spreken - Ik lees met hup en aap
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
    • Didactische principes
    • Lezen
    • DSM
    • Muzisch
    • Schrijven
    • Luisteren - spreken
    • Taalbeschouwing
    • Schrift
    • Leren leren
  • Materiaal
    • extra leessporen
    • projectschrift
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
    • Leerjaar 1 antwoorden
    • Gedichtenposters
    • Didactische suggesties
  • Extra's
    • Themaverhaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Educatief adviseurs
    • Gebruikers aan het woord
    • veelgestelde vragen
    • Referentiescholen
Webshop
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
  • Materiaal
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
  • Extra's
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Didactische principes
  • Lezen
  • DSM
  • Muzisch
  • Schrijven
  • Luisteren - spreken
  • Taalbeschouwing
  • Schrift
  • Leren leren
  1. Home
  2. Methodewijzer
  3. Luisteren - spreken

Luisteren en spreken

Elke les is in feite een oefening in luisteren en spreken. In ik lees met hup en aap zijn de themaverhalen uitermate geschikt om dat domein een plaats te geven. De leerlingen luisteren ernaar en leren vragen over de hoofdzaken van de tekst beantwoorden. 

 

Daarnaast kunnen ze hun beleving van de voorgelezen tekst verwoorden en hun eigen mening over de tekst geven en motiveren.

Uiteraard beperkt het spreken zich niet alleen tot uitingen over voorgelezen teksten. De leerlingen leren vanaf thema 6 ook door henzelf (in stilte) gelezen verhaaltjes navertellen, aanvankelijk aan de hand van een illustratie. Bovendien leren ze wat ze gelezen hebben te vergelijken met hun eigen ervaringen en beargumenteren ze of iets uit een verhaal ‘waar’ of ‘niet waar’ zou kunnen zijn.

 

 



luisteren en spreken
  • Home
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer