Schrijven - Ik lees met hup en aap
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
    • Didactische principes
    • Lezen
    • DSM
    • Muzisch
    • Schrijven
    • Luisteren - spreken
    • Taalbeschouwing
    • Schrift
    • Leren leren
  • Materiaal
    • extra leessporen
    • projectschrift
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
    • Leerjaar 1 antwoorden
    • Gedichtenposters
    • Didactische suggesties
  • Extra's
    • Themaverhaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Educatief adviseurs
    • Gebruikers aan het woord
    • veelgestelde vragen
    • Referentiescholen
Webshop
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
  • Materiaal
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Poëzieweek
  • Extra's
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Didactische principes
  • Lezen
  • DSM
  • Muzisch
  • Schrijven
  • Luisteren - spreken
  • Taalbeschouwing
  • Schrift
  • Leren leren
  1. Home
  2. Methodewijzer
  3. Schrijven

Schrijven

Spelling

Voor spelling wordt een geïntegreerd aanbod voorzien. De spellinglessen kunnen een eenvoudig (visueel-auditief of auditief ) dictee als oefenvorm hebben of vinden een uitgebreidere verwerking in het eerste spellingschrift. Ik lees met hup en aap voorziet voor de rest van het schooljaar een tweede spellingschrift met scheurblok voor herhaling en integratie.




Schrijfhuis

Creatief schrijven

Als kinderen kunnen lezen, hebben ze toegang tot – aanvankelijk zeer eenvoudige – informatieve of verhalende teksten. Een gevolg is dat een groot deel van de leerlingen, als ze eenmaal zijn gaan lezen, ook graag zelf verhaaltjes wil schrijven.

 

Zonder de fantasie van de leerlingen te willen beknotten, geeft ik lees met hup en aap een structuur om tot het schrijven van teksten (stellen) te komen. Uiteindelijk zullen de leerlingen in hun eigen verhalen ook samenhang moeten weten te brengen, tot een goede opbouw moeten komen. Ze leren zich afvragen ‘voor wie’, ‘waarover’ en ‘hoe’ ze willen schrijven.

 

Natuurlijk is het echte schrijven van verhalen niet meteen aan de orde. Vanaf thema 2 zijn er lessen schrijven (stellen), waarbij de leerlingen in eerste instantie een verhaal bedenken en verwoorden bij plaatjes.

 

Vervolgens gaat het om het schrijven van een woord of een korte zin bij een illustratie (uit een reeks).

 

Het spreekt vanzelf dat al die fases grondig begeleid worden door de leerkracht.

Die oefenvorm – een verhaal schrijven bij plaatjes – mondt uiteindelijk in thema 8 uit in het zelf schrijven van een verhaal. Binnen elk thema is minstens een les creatief schrijven (stellen) voorzien.




  • Home
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer