Poëzieweek leerjaar 1 - Ik lees met hup en aap
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
    • Didactische principes
    • Lezen
    • DSM
    • Muzisch
    • Schrijven
    • Luisteren - spreken
    • Taalbeschouwing
    • Schrift
    • Leren leren
  • Materiaal
    • extra leessporen
    • projectschrift
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Extra's
    • Themaverhaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Educatief adviseurs
    • Gebruikers aan het woord
    • veelgestelde vragen
    • Referentiescholen
Webshop
  • Ik lees met hup en aap
  • Methodewijzer
  • Materiaal
  • Bingel
  • Beoordelen
  • Extra's
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Leerjaar 1 antwoorden
  • Gedichtenposters
  • Didactische suggesties
  1. Home
  2. Poëzieweek
  3. Leerjaar 1 antwoorden

De poëzieweek is weer voorbij. Wat gaat de tijd toch snel als je plezier hebt!

Wij willen alle deelnemende leerkrachten en leerlingen van harte bedanken. Wij hebben ervan genoten en hopen jullie ook. Tot volgend jaar!

Klassen die voor de 5 dagen een inzending deden, mogen een setje poëzie-stickers via de school verwachten na de krokusvakantie. Je kunt de mooie afbeeldingen ook downloaden en zelf afdrukken om in de klas op te hangen.

sticker poezie
sticker vriendschap
sticker keuze

Gedicht dag 5

Een vis
zegt blup. Of flup.
Dat kan ook.
Nee hoor,
dat is prietpraat,
dat heb je mis.
Een vis zegt niks.
Het is de zee.
Die zegt hup.
Tegen de vis.

 

-Geert De Kockere-


dag vrienden, dag dichtwondertjes

voelden jullie ook die druppeltjes? ja? tot bij jullie in de klas?
da’s geen regen, hoor. neen. dat zijn de traantjes van aap.
die huilt. al de hele dag. omdat hij morgen jullie wondermooie woorden zo zal missen.
hij is met niets te troosten, die aap.

ik probeerde al een taart, koekjes, een mooie tekening, een zelfgemaakt lied en drie gedichtjes met een strik er rond.
maar niets. echt niets helpt. aap blijft maar wenen.
ik moet het dus even zonder hem doen.

het gedichtje van vandaag had ik gekozen. jullie raden vast wel waarom …
het woord ‘hup’ kwam er in voor, hè. mijn naam. dus die moest erin, dachten aap en ik.
niet alleen voor mijn naam, hoor.

aap vond het gedicht ook heel mooi omdat het de waarheid spreekt.
daar houdt aap van. van dingen die waar zijn. een vis praat niet. die zegt geen blub. en ook geen flup. aap vindt dat, net als de dichter, prietpraat.
dat was het woord dat we zochten.

het betekent zo iets als ‘klein leugentje’ of ‘onzin’.
alle woorden die ongeveer hetzelfde betekenen zijn dus zeker ook prima: flauwekul, kletspraat, onzin, …

maar ook de vaak gekozen woorden fout, niet waar, niet goed en niet juist ... passen perfect in het rijtje.

zoals alle voorbije dagen hebben sommige vrienden het een beetje moeilijker gemaakt voor zichzelf. zij maakten deze nieuwe woorden: nee hoor, dat is blubberdeblubberdeblub, of blupperdeflup, hupperdeflupperdepup of zelfs flupperdewup 😉. dat vind ik heel goed gevonden omdat jullie het woord ‘flup’ of ‘blup’ opnieuw gebruiken (en ‘hup’ natuurlijk).

ook heel mooi was deze: dat is hupperdepupperdefout, larie hup en apekool, Kriekezot of foutiewalvis. die is goed gevonden en rijmt ook nog eens mooi.

prutjespraat, spieterspetterspat en misvis vond ik ook knappe vondsten omdat ze zo schattig klinken. het is alsof twee kindjes tegen elkaar praten, zo.

deze vond ik ook heel mooi: zeepaardje, zeedraak, octopus, goudvis ... en weet je waarom? omdat aap zo van dieren houdt! misschien moet ik hem daarmee proberen te troosten. arme aap, toch.

dag lieve diertjes van me. dank je wel voor een prachtige poëzieweek. dank je wel om zo veel woorden te raden, zo veel poëzie te verzinnen!

tot volgend jaar?

dikke kus op je snoet,
hup (en ook een piepklein beetje aap)



een greep uit de inzendingen

lj1-dag5

Gedicht dag 4

Ik heb ze geteld,
alle sneeuwvlokken
die vandaag pluizend
uit de hemel
kwamen gesneld:

honderdmiljoenduizend!

Geloof je me niet, meneer?
Tel jij ze dan
nog maar een keer!

 

-Geert De Kockere-



dag dichte-dichter-vriendjes

aap zit een beetje te mokken. aap kijkt sip. hij zegt: als ik morgen wakker word is het echt de allerlaatste dag. de allerlaatste keer poëtische woordjes lezen en blij worden.

ik vertel aan aap dat jullie weer zoveel mooie woordjes hebben ingestuurd, maar hij kruist dan weer zijn armen, kijkt boos voor zich uit en zegt: ik ga straks niet slapen. dan wordt het lekker ook geen morgen.

aa-aap. zeg ik. de woordjes die de vrienden stuurden zijn echt wonder-wondermooi.

aap kijk even vragend op maar zeurt dan wat verder: en als het ook geen morgen wordt dan stopt de poëzieweek ook nooit!

aa-aap. aapje!? wat vind je van gouden monstervlokken of gekke muizensterren die zomaar uit de hemel komen vallen? of sneeuwengeltjes, vallende sneeuwsterren of schitterende sneeuwkristalletjes?

en voor hij het weet zit hij naast me, mee jullie prachtwoorden te lezen.

gele patatjes, chips en letterkoekjes vond aap ook mooi. als er iets te eten valt wordt aap altijd gelukkig, en als dat dan ook zomaar uit de hemel komt vallen, dan kan de pret helemaal niet op.

en de mooiste, aap? welke vind je de mooiste?

ik hou het meest van de wollebollesneeuwvlokjes. weet je waarom, hup? ik vind dat een magisch woord omdat ik het er zowel warm als koud van krijg!

dat weet ik toch, aapje, zeg ik. het zijn ook magische kinderen, hoor, die van het eerste leerjaar!

aap en ik kijken elkaar aan en glimlachen. wat worden wij gelukkig van jullie poëzie.
dank je wel!

dikke zoen,
hup en aap

een greep uit de inzendingen

lj1-dag4

Gedicht dag 3

Ra, ra, ra,
wat ben ik?
Een aap?
Nee!
Een beer?
Ook niet.
Een hond?
Ben je gek?
Een grote muis?
Helemáál niet!
Een mens?
Hm, bijna …
Een oelewoelepietsplets dan?
Ja!

 

-Geert De Kockere-



dag vrienden, mini-dichtertjes, …

goed en slecht nieuws heb ik. dat zei aap.
begin maar met het goede, zei ik.
aap zei: zo veel prachtige woorden, vandaag. echt! je moet eens kijken …
ik keek. en ja, hoor. aap had helemaal gelijk. schit-te-rend!

en het slechte nieuws? vroeg ik dan.
hm. zei aap eerst.
komaan, aap. zeg het maar.
hm. na vanavond zitten we al over de helft. dan maar twee dagen meer. en aap keek heel triest.
aapje, toch, zei ik. komaan. we mogen onze vriendjes niet teleurstellen. naar het gedicht van de dag!

ik las het Ra, ra, ra gedichtje aan aap voor. die begon meteen weer te lachen. gelukkig!

en toen we naar jullie woorden keken werd zijn glimlach nog veel breder.
er was een heel gek woord verstopt in het gedicht: een oelewoelepietsplets. zonder het echte gedicht bij de hand kon je dit niet raden, natuurlijk. dat wisten wij ook wel. maar dat was een beetje ons doel, hoor … zo konden jullie lekker veel fantasie gebruiken, hè.

aap vond dit woord het leukste: struikaapwoelatoera. het bestaat niet echt en dat vindt aap zo fijn. het koste hem wel wat tijd om het in één keer te lezen. jullie maakten het niet gemakkelijk!

ik was een beetje ontroerd door deze vondsten: hup, een huppende kangoeroe, kangoeroemens en gewoon een kangoeroe. ik vond het zo lief dat jullie aan mij dachten!

toen aap deze woorden voorlas moest ik wel wat lachen: een gerimpeld kind, een stoermens, een gelaarsde kat en een krokingo. grapjassen!

aap en ik wilden het mooiste woord uit de lijst kiezen. en daarover waren we het direct eens. we vinden regenboogelfje het allerbeste passen. en het klinkt ook zo mooi. ik denk dat de dichter (Geert De Kockere) stiekem een beetje jaloers is op jullie talent! jullie zijn echt wel toppertjes.

oei. aap wordt terug droef.
nog maar twee dagen.
doen jullie extra hard je best, dinsdag?
voor aapje?

tot morgen, hoor.
dikke knuffel,
hup.

een greep uit de inzendingen

lj1-dag3

Gedicht dag 2

Tegels tegels,
tegels op de stoep,
ik stap, ik stap,
op elke tegel
wijl ik kleuren roep.

Geel, groen, blauw,
bruin, paars, wit,
maar nooit eens rood.

Want roep ik rood,
dan wordt die tegel
plots een diepe put
en val ik erin!
Uit, gedaan, dood ...

 

-Geert De Kockere-


dag dichtertjes van klas één

aap is sinds gisteren helemaal gek van poëzie. hij geniet van alle woordjes die jullie insturen. hij wikt ze en weegt ze, ruikt ze en proeft ze, hoort ze en voelt ze.

hij was weer onder de indruk van wat jullie allemaal hebben verzonnen.

het ‘juiste’ antwoord was: kleuren. en die hebben we vaak zien passeren. van appelblauwzeegroen, over grijs en groen naar oranje, rood, roze en GOUD.

maar ook hele mooie samenstellingen zoals knetterende-vuurwerk-kleuren, alle kleuren van de regenboog, kleurenfeest, regenboogkleuren en kleurenvrienden.

sommige klasjes zochten het niet in ‘wat’ maar in ‘hoe’ ik roep: blij, luidkeels, lachend, loeihard (ja, dat hebben we gehoord!)

of Joepie en hoera, waren ook hele leuke. en OPGELET, was een hele verstandige!

zooooveel leuke inzendigen, ik geraak er niet over uitgepraat. maar de gekste was misschien wel mamma mia pizzeria (dit roept juf Celine van VBS De Kleiheuvel blijkbaar vaak als er iets aan de hand is).

toen ik ging slapen lag er een briefje op mijn bed. van aap. en kijk hoe mooi:

aapje aap
heeft een vriendje
dat is hup
en telkens aapje aap
met dat vriendje spelen wil
wil dat vriendje ook
schrik dus niet
als je aapje aap
en dat vriendje
(ja, die hup)
samen aan het rijmen ziet

mooi, hè. dat heeft aap toch maar mooi gedaan! ik heb er het hele weekend van kunnen genieten.

tot morgen, zonder zorgen (oh! ik kan het ook).

hup


een greep uit de inzendingen

lj1-dag2

Gedicht dag 1

Mijn haren zijn geknipt.

 

En o, ik zag het zelf gebeuren,

in de stoel voor de spiegel,

ze zijn wat scheef geknipt!

 

Want ik heb, zegt mama,

te veel op die stoel

heen en weer gewipt ...

 

-Geert De Kockere-


dag rijmende vrienden van klas één

aap was niet te stoppen. sinds vandaag denkt hij dat hij een dichter is.
hij loopt te rijmen, heel de dag.
hij doet van ‘hup, ben je blij? kom dan maar bij mij. wil je niet? dan ben je een kwiet.’
en dan valt hij om van het lachen. die aap, toch.

ik denk dat hij nog wat moet oefenen.

oefenen voor de spiegel misschien? heel veel vrienden hadden spiegel van de eerste keer goed! knap. anderen keken een beetje verder. zo had je een spiegel met scheuren, krul-haren en deuren. kwamen ook tevoorschijn: diamanten spiegel, gebarsten spiegel, gouden pandaspiegel.

volgens sommige vrienden was tafel, kapperspiegel of kapper het geknipte woord! en er was een klasje dat liever keek naar de spiegel-tv. oelalaaaspiegel, die was er ook. net als wiebelspiegel en schitterspiegel. schitteren deden jullie echt allemaal, wij roepen heel luid: goed gedaan. morgen hebben we alweer een nieuw gedicht voor jullie klaarstaan.



een greep uit de inzendingen

lj1-dag1





  • Home
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer